5 oktober 2011

Coola pappor: En bok om män och föräldraskap.

Jag är inte den som tycker om att läsa böcker, tvärtom. Jag känner hur det kryper i kroppen redan efter ett kapitel och jag bläddrar igenom resterade sidor för att se hur mycket som är kvar, jag läser ytterligare ett kapitel och bläddrar återigen igenom resterade. Jag vill inget hellre än att boken ska vara slut.

I onsdags beställde jag boken Coola pappor: En bok om män och föräldraskap, och den ramlade ned i brevlådan idag. Tog några dagar längre än vad det brukar när man beställer från Adlibris men det var väl egentligen inte hela världen.

Jag satte mig i soffan, öppnade boken och bläddrade fram till första sidan.

Foto: Lars-Erik "Larschan" Ekström med hjälp av fjärr-utlösare.
När jag fick mitt första barn hade jag ingen riktigt klar bild av vad det innebar att vara pappa. Kanske såg jag mig själv putta på någon gunga, bygga ihop en bilbana eller lattja lite med en fotboll i trädgården. Jag såg definitivt inte framför mig en tillvaro av vaknätter, nerkissade blöjor, smutsiga bodies eller ett liv där jag inte längre kunde göra som jag ville. Hur i hela friden kunde ett litet barn förändra mitt liv så fullkomligt?
Han hade lyckats fånga mig totalt, jag som inte ens tycker om att läsa ville fortsätta. Han får mig visserligen att tveka på mig själv i den del saker han skriver. "När man har levt ihop ett tag och barnfrågan börjar gå från något man pratar om till att bli något man planerar - då måste alla pusselbitar vara på plats. Det går inte att båda två är arbetslösa, bor i andra hand och att det dricks alldeles för mycket alkohol för att hårdra det lite grann. Det måste finnas förutsättningar för ett barn." Menar han då att Älsklingen och jag egentligen inte hade rätt förutsättningar för att skaffa barn? Jag fortsätter läsa så får Vi se vad han skriver.

Jag är förresten med och tävlar om ännu ett exemplar av Coola pappor: En bok om män och föräldraskap, mitt bidrag till tävlingen finns här.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , .

1 kommentarer:

Martin Melin sa...

Du vet att det jag har hört från dig och om dig under åren så verkar du vara väldigt redo att bli en bra pappa. Och det menar jag. Du har alla förutsättningar.

Skicka en kommentar